Frequently Asked Questions
(FAQs)
Back



1. Apakah Pitih Emas?
  Pitih Emas ialah cara yang mudah dan kos efektif untuk memiliki emas digital dalam kuantiti yang sesuai untuk semua golongan, anda boleh membeli, melabur dan mengumpul emas digital dalam jumlah pecahan dengan pelbagai denominasi pilihan untuk penebusan kepada emas fizikal yang ditempa melalui Aplikasi Web Pitih Emas.
Nota:
1.1) Koperasi Permodalan Kelantan Berhad. (KPKB) adalah pemilik produk ini.
1.2) Ace Capital Growth Sdn. Bhd. adalah merupakan anak syarikat ACE Innovate Sdn Bhd, yang diberi kuasa bagi pembelian, penjualan dan pertukaran emas.

2. Siapakah pemilik emas yang saya beli?
  Apabila anda membeli emas digital, anda memilikinya dan mempunyai hak milik yang sah diatasnya dan ACE bertindak sebagai wakil untuk menyimpan dan menjaga emas tersebut
Anda memiliki dan mempunyai hak milik penuh yang sah untuk setiap gram emas dalam akaun Pitih Emas anda


3. Bagaimana kualiti emas dan keselematan emas dipastikan?
 
Piawaian Emas sebanyak 24k dan mempunyai ketulenan 999.9 yang diiktiraf oleh London Bullion Market Associated (LMBA).
KPKB melantik ACE untuk menyimpan jongkong emas anda di dalam bilik kebal peribadi dan selamat yang disediakan oleh Safeguards G4S Malaysia (“SG4S”) dan dikawal sepanjang masa oleh pasukan keselamatan terlatih.
Semua emas yang dipegang diinsuranskan untuk nilai penggantian sepenuhnya.
Emas anda akan disimpan dengan selamat di dalam Bilik Kebal Keselamatan yang diselaraskan dan akan dikira untuk setiap hari.
Operasi dan proses berkaitan jual beli emas yang dikendalikan oleh ACE adalah deperakui patuh Syariah oleh . Salihin Shariah Advisory Sdn Bhd, penasihat Syariah yang berdaftar dengan Securities Commission Malaysia.
ACE sentiasa memegang emas lebih daripada yang dipegang oleh pelanggan kami.


4. Siapa yang boleh membuka akaun Pitih Emas?
 
Individu berumur 18 tahun ke atas;
Warganegara Malaysia yang mempunyai kad pengenalan atau kad myTentera

PEMBELIAN EMAS PITIH EMAS

1. Apakah waktu dagangan untuk melakukan transaksi emas saya?
  Transaksi Pitih Emas boleh dilakukan dari 8.30 pagi hingga 11.59 malam,setiap hari.

2. Bagaimana saya boleh yakin dengan ketulenan emas yang saya beli?
  Bar emas 999.9 mengandungi logo IGR™ dan nombor siri berdaftar pada bar emas tempaan yang bertindak sebagai Sijil. Semua jongkong emas memenuhi piawaian LBMA untuk memastikan tahap ketulenan dan kualiti tertinggi.

3. Apakah harga pasaran langsung dan bagaimanakah ketetapan harga Pitih Emas?
  ACE menawarkan Pitih Emas pada harga emas pasaran yang dikemas kini secara langsung sepanjang hari. Harga yang disebut ialah harga yang anda akan bayar pada masa itu. Sebut harga ini akan sah selama 20 saat dan perlu dimuat semula selepas tamat tempoh.

4. Adakah ia mempunyai had harian dan berapa banyak wang yang boleh saya beli?
 
  Pembelian Awal
RM
Pembelian Seterusnya
RM
Jumlah Minimum 10.00 10.00
 
Had Harian Maksimum Gram Bayaran
FPX*
1000 MYR30,000 - MYR50,000

Nota:
* Had di atas adalah tertakluk kepada had perbankan internet anda dengan bank anda

5. Adakah saya perlu mengekalkan baki minimum dalam akaun Pitih Emas saya?
  Ya, anda perlu mengekalkan baki minimum RM10.00 dalam akaun Pitih Emas anda pada setiap masa untuk pembayaran yuran penyimpanan anda.

PENJUALAN PITIH EMAS

1. Bolehkah saya menjual semula emas Pitih Emas Digital saya kepada ACE?
  Ya, anda boleh menjual kembali emas Digital anda kepada kami pada bila-bila masa tanpa caj dan wang akan dikreditkan ke dalam akaun bank yang telah didaftarkan dalam profil anda.

2. Bilakah saya akan mendapat dana saya selepas saya menjual Emas Pitih Emas saya?
 
Cara Pembayaran Tempoh Masa
(hari bekerja)
Dikreditkan ke akaun bank 1-2

Nota:
* Hari perniagaan adalah mengikut Wilayah Persekutuan.

PENYIMPANAN

1. Adakah emas Digital di Aplikasi Web Pitih Emas saya selamat?
  Semestinya!
Bar emas yang disimpan dengan SG4S dilindungi oleh insurans untuk nilai penggantian sepenuhnya.
Penyata akaun logam dikeluarkan setiap hari oleh SG4S untuk mengesahkan butiran pegangan anda.
Penyesuaian harian oleh ACE untuk memastikan ketepatan dan akauntabiliti yang cekap secara berterusan.
Anda boleh log masuk ke akaun Pitih Emas anda pada bila-bila masa untuk melihat sejarah transaksi pembelian,penjualan, dan pertukaran emas anda.

2. Berapa lama saya boleh memegang emas saya?
  Tiada sebarang tempoh minimum atau maksimum yang dikenakan.

3. Berapakah bayaran simpanan?
  Yuran penyimpanan ialah 1% setahun berdasarkan pegangan emas harian anda. Ia akan ditolak secara automatik daripada baki emas yang tersedia dalam akaun Pitih Emas anda pada akhir bulan atau bersamaan RM1.00 dalam jumlah gram tertakluk kepada mana yang lebih tinggi.

Ilustrasi Caj simpanan Emas Digital berdasarkan harga emas RM250/g
Senario Pengiraan
Caj 0.002% sehari (1% setahun atau 0.082% sebulan) pada baki akaun emas atau setara RM1.00 dalam gram tertakluk pada mana yang lebih tinggi
Pembelian Emas Digital Berat Emas Digital Caj 0.002% & terkumpul setiap hari dan dikira setiap akhir bulan bayaran minima yang ditolak dari Akaun Pitih Emas pelanggan pada setiap akhir bulan atau semasa penutupan akaun. Caj yang dikira dan ditolak dalam gram setiap akhir bulan Caj simpanan Emas Digital untuk setahun 1%
RM250.00 1g RM0.21 RM1.00 0.004g RM12.00
RM1,200.00 4.8g RM1.00 RM1.00 0.004g RM12.00
RM2,000.00 8g RM1.67 RM1.67 0.007g RM20.04


4. Adakah saya mempunyai akses peribadi kepada emas saya?
  Bar emas disimpan di dalam peti besi keselamatan tinggi dan tiada akses awam untuk mana-mana peti besi SG4S.

PERTUKARAN EMAS FIZIKAL

1. Bagaimanakah cara saya menukar emas Digital saya kepada emas fizikal yang ditempa?
  Anda mempunyai pilihan untuk menukar baki Emas Digital dalam akaun Pitih Emas kepada emas fizikal yang ditempa. Setiap bar yang ditempa mengandungi logo eksklusif berjenama IGR™ dan dimeterai dalam Sijil perlindungan atau dalam pembungkusan keselamatan IGR yang menjaminkan berat dan ketulenan Emas 999.9

2. Berapakah kos yuran penunaian saya?
 
Kadar caj
Denominasi
(gram)
Kadar caj/keping
(RM)
0.5 52.00
1 48.50
2.5 83.00
5 85.50
10 130.50
4.25 88.25
21.25 239.25
50 515.50
100 865.50

Caj penghantaran:
Caj Penghantaran Kos Limit Pembungkusan
WM/EM MYR15.00 setiap parcel 30keping/100g

Nota:
2.1) Yuran pertukaran adalah merujuk kepada kadar caj: (Premium/Kepingan + Caj Pengendalian/Kepingan + Insurans/Kepingan) + Pembungkusan & Penghantaran;
2.2) Caj kos pembungkusan dan penghantaran akan dicaj untuk sekali sahaja mengikut limit yang telah ditetapkan
2.3) ACE berhak untuk menyemak semula kos pemenuhan dari semasa ke semasa tanpa notis terlebih dahulu. Perubahan akan berdasarkan caj yang dikenakan oleh vendor dan penyedia perkhidmatan;
2.4) Maksimum untuk pertukaran emas fizikal yang ditempa ialah 100 gram atau maksimum 30 keping setiap kali bagi setiap bungkusan;
2.5) Caj penghantaran digunakan untuk kedua-dua Malaysia Barat dan Malaysia Timur, penghantaran tersedia di Malaysia sahaja

Sebagai ilustrasi penunaian emas fizikal sahaja.
Senario Pengiraan Jumlah perlu dibayar oleh pelanggan
Caj Pembuatan Bungkusan untuk Penghantaran
2 gram fizikal gold (denominasi yang sama - 1 gram) RM 48.50 x 2 kpg MYR 15.00 RM 112.00
100 gram emas fizikal (pelbagai denominasi) 50 gram - RM 515.50 x 1 kpg
10 gram – RM130.50 x 3 kpg
5 gram - RM 85.50 x 4 kpg
MYR 15.00 RM 1,264.00

PENGHANTARAN DEPAN PINTU

1. Berapakah anggaran masa penghantaran?
 
Destinasi Penghantaran Biasa (hari bekerja)
Semenanjung Malaysia 3-5
Malaysia timur 5-7

Nota:
1.1) Hari perniagaan adalah mengikut Wilayah Persekutuan.
1.2) Semasa musim puncak, masa tambahan diperlukan untuk menyemak/menyempurnakan pernghantaran barangan anda
1.3) Untuk penghantaran fizikal, pembeli perlu melantik penjual sebagai ejennya (wakil) untuk menyimpan/memegang emas yang dibeli/ditukar dalam simpanannya (wadiah) sehingga kutipan dilakukan oleh pembeli atau ejen yang dilantiknya (wakil). atau penghantaran emas oleh ejen(wakil).

PEMULANGAN DAN PENGGANTIAN

1. Bolehkah saya mengembalikan jongkong emas yang ditempa?
  Kami tidak menyediakan perkhidmatan pengembalian emas fizikal yang ditempa sebagai perkhidmatan umum. Jika kes anda berada dalam keadaan luar biasa, sila hubungi pasukan perkhidmatan pelanggan kami.

2. Bagaimana jika emas saya hilang semasa transit?
  Emas anda diinsuranskan sepenuhnya. Jika anda TIDAK menerima emas fizikal tempaan anda dalam tempoh hari perniagaan biasa yang ditetapkan selepas tarikh permohonan penghantaran, sila hubungi pasukan perkhidmatan pelanggan kami untuk memulakan prosedur yang diperlukan


CARA PEMBAYARAN

1. Apakah saluran pembayaran yang tersedia?
 
FPX*
Nota:
* Yuran pemprosesan yang dikenakan untuk FPX ialah RM1.20 setiap transaksi yang berjaya sahaja.

PEMBATALAN TEMPAHAN DAN BAYARAN

1. Bagaimana cara untuk membatalkan pesanan dan pembayaran saya?
  Tiada pembatalan boleh dilakukan setelah pesanan dibayar dan disahkan. Sila hubungi kakitangan perkhidmatan pelanggan kami untuk sebarang bantuan lanjut.

PENUTUPAN AKAUN

1. Apakah akaun tidak aktif?
  Akaun yang tidak mempunyai baki dalam jumlah baki emas dan tiada sebarang kemasukan debit atau kredit pada akaun Pitih Emas dalam tempoh 6 bulan selepas tarikh jumlah baki emas tiada.

2. Bagaimanakah saya boleh mengaktifkan semula akaun tidak aktif saya?
  Anda dikehendaki menghubungi kakitangan perkhidmatan pelanggan kami.

3. Bagaimanakah cara untuk saya menutup akaun Pitih Emas saya?
  Akaun hanya boleh ditutup jika tiada baki emas tertunggak yang tinggal dalam akaun tersebut. Anda boleh menghubungi pasukan perkhidmatan pelanggan kami untuk menutup akaun anda.

UNTUK PERTANYAAN LANJUT

1. Hubungi kami bila-bila masa
 
Hubungi kami Hubungi kami secara digital
Pasukan perkhidmatan pelanggan Emel kami di [email protected]
Isnin - Jumaat: 09:00 pagi to 18:00 petang (tidak termasuk cuti Sabtu,Ahad & umum)
016-6077686 (WhatsApp)


MAKLUMAT LAIN

1. Adakah Akaun Emas Pitih Emas saya dilindungi oleh Perbadanan Insurans Deposit Malaysia (PIDM)?
  Akaun Pitih Emas ialah produk bukan prinsipal dijamin, akaun tidak ditanggung dan ia TIDAK dilindungi oleh PIDM.

2. Adakah terdapat sebarang risiko yang terdedah kepada akaun Pitih Emas?
 
2.1) Risiko Pelaburan

Pulangan bersih bagi Pitih Emas bergantung kepada keadaan pasaran emas yang tidak menentu.Pulangan dalam perdagangan emas adalah tidak pasti dan terdapat risiko untuk tidak mendapat pulangan dan/atau kemungkinan mengalami kerugian

2.2) Risiko Harga

Penurunan nilai sekuriti atau portfolio pelaburan tidak termasuk kemerosotan dalam pasaran boleh berlaku yang disebabkan oleh pelbagai faktor. Pelabur boleh menggunakan beberapa alat dan teknik untuk melindungi nilai risiko harga daripada keputusan yang agak konservatif.

2.3) Risiko Pasaran

Pelanggan Pitih Emas adalah dinasihatkan untuk menguruskan risiko kerugian pelaburan kewangan yang disebabkan oleh pergerakan harga yang buruk. Contoh risiko pasaran ialah: perubahan dalam harga emas, pergerakan kadar faedah atau turun naik pertukaran asing.

Nota:
* Anda dinasihatkan untuk membaca dan memahami Terma dan Syarat Akaun Pitih Emas dan membuat pendaftaran Pitih Emas berdasarkan pertimbangan anda sendiri dan/atau atas nasihat bebas yang diperolehi.